Steeds meer mensen zitten steeds langer op een dag op een stoel stil. Dit komt door de banen op kantoor, maar dit is ook te zien bij jongeren. Het vele zitten van jongeren komt omdat gamen populairder geworden is dan het ouderwetse buitenspelen. De populariteit van gamen heeft de afgelopen jaren ook gezorgd voor steeds meer gezondheidsproblemen bij jongeren. Over het algemeen komt dit door het weinig bewegen en het slecht eten, maar dit komt ook door de verkeerde houding die wordt aangenomen tijdens het gamen. Veel jongeren zitten kort op het scherm met een gebogen rug, en denken niet na wat de gevolgen kunnen zijn van deze houding. Om de zithouding te verbeteren zijn hier verder een aantal tips genoemd.

Een goede stoel is belangrijk

Zoals eerder besproken zitten gamers vaak voor uitgebogen voor een scherm. Dit kan invloed hebben op de rug, nek en de schouders. Het is daarom belangrijk om een goede stoel aan te schaffen, die je ook op maat kan verstellen. Je hebt ergonomische stoelen, maar deze zijn vaak wel een stuk duurder. Tevens verkopen steeds meer partijen ook gamestoelen. Deze gamestoelen zijn speciaal gemaakt vor mensen die veel uren achter een scherm doorbrengen. Een gamestoel is in veel gevallen op veel manieren verstelbaar. Zo kan je de zithoogte en zitdiepte verstellen, maar ook de rugleuning en de armleuningen zijn verstelbaar. Dit kan er allemaal voor zorgen dat je comfortabel en goed kan zitten achter je scherm.

Een gaming bureau

Naast een gamestoel verkopen partijen tegenwoordig ook game bureaus. Deze bureaus hebben verschillende eigenschappen die ideaal zijn voor een gamer. Zo hebben veel bureaus uitschuifbare tafelblad en bieden deze bureaus genoeg opbergruimte voor je gamespullen. Een game bureau kopen is dus zeker een aanrader. Naast een gamebureau is een verstelbaar bureau ook zeker een aanrader. Deze bureaus zijn wel vaak wat duurder, maar zo weet je zeker dat je op een goede hoogte achter je scherm kan zitten.

Overige tips

Naast een goede zithouding kan je ook gezondheidsproblemen voorkomen door op andere punten te letten. Als je van jezelf weet dat je veel uren achter een scherm gaat zitten, dan is het ook handig om een wekkertje te hebben die je herinnert om even een op te staan en een klein rondje te lopen. Dit hoeft geen groot rondje te zijn, maar het gaat erom dat je niet steeds op dezelfde plek zit. Verder is het eten en drinken dat je inneemt ook belangrijk. Iemand die buiten speelt kan meer eten en drinken dan iemand die aan het gamen is. Veel gamers zullen op een gegeven moment last krijgen van overgewicht. Daarom is het handig om opzoek te gaan naar gezonde snacks tijdens het gamen. Misschien in het begin niet waar je naar verlangt, maar daar wen je vanzelf aan. Tevens is het ook belangrijk om minimaal één uur voor het slapen al stopt met gamen. Dit doe je om te zorgen voor een betere nachtrust als je dit niet doet kan dit zorgen voor slechte nachtrust en dat is niet goed voor de gezondheid.